Udbetaling Danmark: Selvbetjening for pensionister lukker i 3 uger
Udbetaling Danmark skifter til nyt IT-system. I tre uger kan folkepensionister ikke benytte selvbetjening eller få behandlet sager.
Senest opdateret: lørdag 7. marts 2020
Der bliver lukket for pensionisters mulighed for selvbetjening og sagsbehandling i tre uger på borger.dk
Det sker, når Udbetaling Danmark fra 12. februar til starten af marts skifter til et nyt IT-system. I forbindelse med skiftet skal alle folke- og førtidspensionisternes data flyttes fra det gamle til det nye system.
”Skiftet påvirker ikke de månedlige pensionsudbetalinger, men i en kort periode lukker vi for selvbetjening og sagsbehandling,” oplyser Udbetaling Danmark i en pressemeddelelse.
Telefonerne hos Udbetaling Danmark er åbne, så der kan stilles spørgsmål.
Læs også om folkepension i Seniorhåndbogen.
Bedre selvbetjening – færre breve
Fra 2. marts kommer der en ny selvbetjeningsløsning, der ifølge Udbetaling Danmark er mere brugervenlig og som passer til mobil, tablet og pc.
Samtidig ændres der i breve til folke- og førtidspensionister.
For eksempel vil der ikke længere blive udsendt en månedlig pensionsmeddelelse. I stedet vil der blive sendt brev, når der er nyt i sager i forhold til pensionen.
”For de fleste pensionister vil ændringen betyde færre eller det samme antal breve som i dag. Men hvis der sker større ændringer i din situation, vil du få flere breve – for eksempel ved ændret samliv, ændring i indkomster eller tilkendelse af tillæg. Det skyldes, at hvert brev kun handler om én ting ad gange,” oplyser Udbetaling Danmark.
Man kan tilmelde sig en sms-service og få besked, når den nye selvbetjening er klar på www.borger.dk/pension
Spørgsmål om folkepension kan i perioden stilles på telefon 70 12 80 61.
Først publiceret: onsdag 5. februar 2020
Artiklen er sidst opdateret lørdag 7. marts 2020 kl. 12:32