Har du fået MitID? Hvis ikke - så skal det være sket inden 31. oktober.

Er du klar til at skifte NemID ud med MitID?

Du skal være skiftet til MitID inden 31. oktober 2022. Ellers er det slut med digital selvbetjening.

Senest opdateret: tirsdag 4. oktober 2022

NemID skal skiftes ud med MitID af hensyn til datasikkerhed.

Hvordan fungerer MitID?

For at logge på med MitID skal du bruge et bruger-ID og godkende med MitID-appen eller en nøgleviser.

Langt de fleste bruger MitID-appen.

I denne video kan du se, hvordan det fungerer, når du skal logge på borger.dk på en computer og godkender i MitID-appen.

https://www.youtube.com/watch?v=I4B066PR15M

Hvornår skal jeg være skiftet til MitID?

31. oktober 2022 er sidste frist, så skal vi alle være skiftet fra NemID til MitID, hvis vi vil have adgang til digital selvbetjening hos det offentlige og i banken.

Datoen er rykket fra 30. juni 2022, fordi der var lang ventetid hos Borgerservice.

Hvor kan jeg få hjælp til at skifte til MitID?

Din bank

Din bank er ansvarlig for at hjælpe dig med at skifte til MitID. Du kan se telefonnummeret til din banks MitID-support her.

Borgerservice

Du kan også få hjælp i Borgerservice i din kommune. De fleste steder skal du bestille tid. Husk at medbringe legitimation.

Find kontaktoplysninger til borgerservice i din kommune her.

Din familie og venner

Familie og venner, som selv har MitID-appen, kan hjælpe dig med at blive oprettet.

Hvordan scanner jeg mit pas?

Når du skal oprette MitID, skal du scanne dit pas og dit ansigt, så du kan identificere dig.

I videoen her kan du se, hvordan du gør.

https://www.youtube.com/watch?v=W3Lp63MjdRc

Hvordan kan jeg hjælpe andre med at skifte til MitID?

Hvis du selv har MitID-appen, kan du hjælpe andre med at blive oprettet, hvis de har et gyldigt dansk pas (eller grønlandsk eller færøsk pas).

Sådan gør du:

  1. Åbn din MitID-app.
  2. Klik på det lille tandhjul i øverste venstre hjørne.
  3. Vælg ”Opret MitID”.
  4. Følg de 4 trin i vejledningen herunder at scanne og aflæse chippen i passet hos den, du hjælper.

Efter oprettelsen skal den, du hjælper, aktivere MitID-appen på sin egen telefon.

Hvad skal man gøre, hvis man ikke kan få MitID?

Hvis din mobiltelefon er for gammel til MitId, eller hvis du slet ikke har en mobiltelefon, kan du bruge en kodeviser, når du bruger MitID på en computer.

I stedet for appen, skal du bruge en kodeviser med engangskoder, når du skal logge på MitID.

Du kan bestille en gratis kodeviser på MitID.dk eller på Borgerservice, når du opretter MitID.

I denne video kan du se, hvordan du godkender med en kodeviser:

https://www.youtube.com/watch?v=ToAb-Rj54oE

Hvordan hjælper jeg en pårørende, som ikke er i stand til at bruge MitID?

Hvis du eller din pårørende ikke kan bruge digital selvbetjening, er der mulighed for at give en digital fuldmagt.

Med en digital fuldmagt giver du adgang til, at en anden kan handle på dine vegne i en eller flere offentlige, digitale løsninger. Du vælger selv, hvad der skal gives fuldmagt til.

Når den digitale fuldmagt er oprettet, kan fuldmagtshaver bruge sit eget NemID eller MitID i selvbetjeningsløsningerne, når der skal handles på fuldmagtsgivers vegne.

Med den digitale fuldmagt kan man hjælpe en pårørende med digitale opgaver som at melde flytning, søge boligstøtte og se pensionsoplysninger og udvalgte sundhedsinformationer på sundhed.dk.

Læs meget mere om digital fuldmagt her

 

 

 

Først publiceret: mandag 22. august 2022
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 4. oktober 2022 kl. 09:46

Se, hvad vi ellers skriver om:

  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Combell - staging