Lovgivningen kræver, at banker skal forhindre, at de bliver misbrugt til hvidvask og terrorfinansiering. Derfor skal de overvåge alle transaktioner.

Mistænkt for hvidvask: Sparekasse fyrer kunde for 13.000 kroner indsat på konto

Pengeinstitut sagde farvel til kvinde, efter der var indsat 13.000 kroner i kontanter på hendes konto, og beløbet derefter var overført til en anden person.

Senest opdateret: tirsdag 21. februar 2023

Mange overvejer jævnligt, om de selv skal skifte bank.

Men de færreste tænker måske over, at de også kan blive smidt ud af deres pengeinstitut. Det oplevede en kunde i Sparekassen Danmark.

Der var blevet indsat 13.000 kroner i kontanter på hendes konto via en pengeautomat.

Samme dag overførte hun beløbet til en anden persons konto.

Sparekassen spurgte hende via netbank, hvor pengene kom fra? Derefter forsøgte kunde og pengeinstitut forgæves at kontakte hinanden.

Efter en måned fyrede sparekassen hende som kunde.

Men det var set over hele forløbet for voldsomt, mener Det finansielle ankenævn. De har pålagt pengeinstituttet at tilbyde kvinden, at hun kan blive kunde igen.

Lovgivningen kræver, at banker skal forhindre, at de bliver misbrugt til hvidvask og terrorfinansiering. Derfor skal de overvåge alle transaktioner.

Hvis der foregår noget usædvanligt på en konto, skal de kontakte kunden. Det kan være, hvis der bliver indsat større beløb end normalt eller hævet mere end normalt.

Det var derfor Sparekassen Danmark reagerede. Men fem dage efter at de havde opsagt kunden, fik de faktisk en forklaring. Kontanterne stammede fra, at kvinden havde solgt havemøbler.

– Den forklaring tog sparekassen til efterretning.

Derfor burde de have tilbagekaldt opsigelsen af kunden, mener ankenævnet

LÆS: Se hele afgørelsen fra ankenævnet 

Ingen faste grænser

Der findes ikke i reglerne grænser for, hvor mange penge kunder må flytte med, uden at bankerne blander sig. Det afgørende er, om transaktionerne er usædvanlige for kunden.

En far og mor kan for eksempel låne en datter et større beløb og overføre pengene. Hvis banken spørger om, hvad de har gang i, kan de forklare, hvad de har gjort.

Det kan så være, at pengeinstituttet vil se en låneaftale mellem parterne. Men den afleverer forældrene bare så.

Banker bestemmer selv

I den aktuelle sag slår ankenævnet fast, at pengeinstitutterne selv afgør, hvilke krav de vil stille til kunderne for at overholde hvidvaskloven.

Derfor vil ankenævnet heller ikke sige, at det var uberettiget, at sparekassen opsagde kunden.

Men når der så hurtigt efter kommer en acceptabel forklaring fra kunden, skal sparekassen også reagere. Så skal den tilbagekalde opsigelsen, mener ankenævnet.

LÆS: Ofte stillede spørgsmål om hvidvaskreglerne 

En anden transaktion

Kvinden i den aktuelle sag havde et par uger i forvejen fået indsat 23.500 kroner på sin konto via en pengeautomat. Beløbet blev hævet igen samme dag.

Her havde sparekassen også spurgt. Beløbet stammede fra hendes søns opsparing.

Den transaktion har ifølge afgørelsen ikke haft indflydelse på, at sparekassen opsagde hende.

Ingen erstatning

Kvinden havde krævet en erstatning fra sparekassen på 2.500 kroner for den tort, hun har lidt ved at blive opsagt. Men det siger ankenævnet nej til at tilkende hende.

Hun har tidligere haft en konflikt med sparekassen om en kursforskel ved en aktiehandel. Her har sparekassen givet hende 1.100 kroner.

Sparekassens forklaring

Faglige Seniorers nyhedsbrev har spurgt Sparekassen Danmark, om de retter sig efter ankenævnets afgørelse og tilbyder kvinden at komme tilbage som kunde.

Men det nægter pengeinstituttet at svare på. De mener, at de har tavshedspligt.

Kvinden er holdt anonym i ankenævnets gennemgang af sagen.

Først publiceret: tirsdag 21. februar 2023
Artiklen er sidst opdateret tirsdag 21. februar 2023 kl. 13:39

Se, hvad vi ellers skriver om:

, , og
  • Gå ikke glip af nyheder fra Faglig Seniorer

  • Hidden
  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Combell - staging